نوشته شده توسط : رعنا

تزریق آمپول بی‌حسی آمپول هایی که در زمینه بی حسی در این دوران مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا دو نوع هستند :  لیدوکائین  که حاوی مقداری آدرنالین است که برای افزایش مقدار و زمان بی حسی به لیدوکائین  اضافه می شود.

این آدرنالین ممکن است بعد از تزریق باعث افت فشار بیمار شده و برای افرادی که مشکل فشار خون یا ناراحتی قلبی دارند استفاده نمی‌شود. برای اینکه افت فشار در مادران باردار ایجاد نشود توصیه شده است که از تزریق آمپول‌های حاوی آدرنالین اجتناب کنیم.

چون این افت فشار ممکن است  باعث از دست دادن هوشیاری موقت بیمار شود که برای جنین مادر باردار ایجاد مشکل می‌کند. نوع دیگر آمپولها مثل سیتانست که آدرنالین ندارد معمولا بی ضررتر می‌باشد. بنابرین اگر شرایط خود را به دندانپزشک خود  اطلاع دهید، آمپولی برایتان تزریق خواهد کرد که ضرر نداشته باشد.

در ادامه به نحوه انجام رایج ‌ترین اقدامات دندانپزشکی بارداری می‌پردازیم تا خیالتان بابت سلامتی جنین آسوده باشد:

با وجود ممنوعیت جیوه در دوران بارداری پر کردن دندان را چه‌کار باید کرد؟

جیوه یکی از ماده های خطرناک دوران بارداری است که سلامتی جنین را بسیار تهدید می کند. به همین خاطر مصرف بیش ‌از اندازه ماهی که احتمال آلودگی جیوه در آن وجود دارد در این دوره ممنوع است. حال پر کردن دندان که با جیوه انجام می شود را چه باید کرد؟ دندان‌پزشکان برای پیشگیری از آسیب دیدگی جنین به‌ جای جیوه از کامپوزیت دندان  استفاده می ‌کنند. شرایط پر کردن دندان در دوره حاملگی به‌ گونه ‌ای است که ابتدا پزشک از ماده بی‌حسی برای به حداقل رسیدن درد به مقدار لازم استفاده می کند. سپس مراحل پر کردن مانند شرایط دیگر افراد اجرا می ‌شود؛ تنها تفاوت، ماده پرکننده دندان است.

بیشتر بخوانید : عصب کشی دندان

کشیدن دندان در چه دوره‌ ای از بارداری بهتر است انجام شود؟

کشیدن دندان در هر دوره ‌ای از بارداری انجام می‌ شود؛ اما به توصیه پزشکان، این کار بعد از سه ماه اول بارداری صورت گیرد بهتر است. البته این نکته را فراموش نکنید که در سه ماه بارداری نباید به مدت طولانی بر روی کمر بخوابید. در صورت رخ دادن شرایط اضطراری قبل از سه ماه بارداری، حتماً هنگام مراجعه به پزشک و یا دندانپزشک اطلاع دهید که باردار هستید.

عکس‌ برداری از دندان در دوره بارداری برای جنین ضرر دارد یا نه؟

از آنجا که عکس ‌برداری و رادیولوژی قبل از هر اقدام دندانپزشکی الزامی است؛ خانم های باردار این قسمت از درمان را چه‌ کار باید کنند؟ آیا عکس برداری برای جنین ضرر دارد؟ دندانپزشک ها موظف اند عکس‌ برداری را بدون هیچ خطری برای مادران باردار انجام دهند و برای این کار از یک پوشش محافظ کودک استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید :

دندانپزشکی کودکان

آیا مواد بی ‌حسی و تجویز دارو در دوره بارداری مانعی دارد؟

یکی دیگر از این نگرانی ‌های دندانپزشکی بارداری تجویز دارو و استفاده از مواد بی‌حسی است. دندانپزشک در چنین مواقعی دوز مناسبی برای بی‌ حسی دندان در نظر می‌ گیرند که نگرانی بابت این موضوع ناچیز است. اما نکته‌ مهم تر مصرف دارو در دوره بارداری است.

مصرف برخی داروها همچون اکسی کدون و پونیلا  احتمال نقص مادرزادی در جنین را به‌ شدت افزایش می ‌دهد. پس حتما دندانپزشک خود را از باردار بودنتان مطلع کنید.

همچنین در دوران بارداری داروها از جفت عبور می‌کنند بنابراین در تجویز آن‌ها باید نهایت احتیاط رعایت شود. برای نمونه در صورت لزوم تجویز داروهای دسته پنی‌سیلین و آموکسی‌سیلین و ماکرولیدها مانعی ندارد ولی از تجویز تتراسیکلین باید اجتناب شود چراکه می‌تواند سبب صدمه به کبد مادر و تغییر رنگ دندان‌های در حال تشکیل شود.

منبع : دندانپزشکی شبانه روزی تاج دنتال





:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 433
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: